Denne høsten var jeg på elektronikkprodusentenes store fesjå i Berlin, IFA-messen. Der fikk jeg en kort demonstrasjon av hvordan vi i nær fremtid kan komme til å kjøpe musikk ved hjelp av radioen – uten å gå via PC. Systemet er i drift i Storbritannia i dag (såkalt betaversjon), og det er radioprodusenten Pure som står bak. Planen er å rulle det ut til andre land, inkludert Norge, i nær fremtid.
Hvordan fungerer så dette? Jo, du må ha en radio fra Pure`s ”Connected” serie, altså med internettkobling, og en internettlinje (trådløs eller kablet). Når du hører en melodi du liker på radioen (DAB/FM/internettradio, samme hvilken), aktiverer du gjenkjenningsfunksjonen på radioen. Etter ca. 10 sek. får du opp info om artist, melodi og pris for kjøp (fra 0,79£). Velger du å kjøpe, lastes musikken ned til din ”Lounge”, en internett-tjeneste Pure har opprettet for sine nettradioer, som ikke koster noe å benytte. Etter nedlasting kan du spille musikken på radioen, men også hente filen for avspilling i din mp3-spiller, på PC`n osv. Du betaler på forhånd inn et beløp inn til din ”Lounge”-konto, slik at du ikke må gjennom betalingsprosedyren hver gang du kjøper. Faste kostnader knyttet til dette opplegget er abonnement på musikkgjenkjenningen, så vidt jeg husker noen tiere per år.
Hvorfor skal så dette introduseres, i en tid der iTunes, Spotify og andre musikktjenester kan vise enormt mangfold og god tilgjengelighet? For meg er svaret den enkelheten dette innebærer, og at det ikke vil komme i stedet for, men i tillegg til øvrige tjenester. En terskel man skal komme over når man vil kjøpe musikk man har hørt på radio, er jo nettopp å oppfatte artistens og melodiens navn, og ikke minst huske dette til senere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar